به گزارش مشرق، زن همسایه سر کوچه ایستاده است. وقتی به او میرسم بعد از سلام و علیک میپرسم اتفاقی افتاده که اینجا ایستادهاید بعد از خوش و بش میگوید دخترم هنوز از سر کار نیامده است؛ البته گفته که دیر میآید اما چون کوچه تاریک است، نگران شدم. خودم آمدم سر کوچه تا وقتی از تاکسی پیاده می شود تنها نباشد. همراهش باشم تا نکند خدای ناکرده در این ظلمات شب برایش اتفاقی بیفتد و کسی برایش مزاحمت ایجاد کنند؛ بالاخره دختر جوان است اگرچه سر شب است اما خودتان که میبینید با این تاریکی که در کوچه و خیابان است دیگر کسی امنیت ندارد؛ مدام دلشوره دارم نکند کسی جلویش را بگیرد و اذیتش کند. خودم با این سن و سال، ترس برم داشته تا نکند کسی بیایید و خفت گیری کند... با این خلوتی و تاریکی انگار نیمه شب هست. کسی هم در کوچه نیست که اگر اتفاقی افتاد کمکی کند.
« انگار که نه انگار حالا ساعت ۷ بعداز ظهر است. ترافیک بیداد می کند. انگار همه شهر همین حالا می خواهند به خانه شان بروند». راننده تاکسی شیشه پنجره را پایین می آورد و حرفش را ادامه داده و می گوید: کسی هم نیست که به آقایان بگوید ساعت تردد را که ۹ شب کرده اید چه فرقی کرده است.به قول بچه ها مگر کرونا ساعت ۹ می خواهد بیرون بیاید که ما باید برویم به خانه های مان. فقط تراکم آدم ها تو مغازه ها و خیابان و صف مترو ، اتوبوس و تاکسی بیشتر شده است. از آن طرف هم که خیابان ها را خاموش کرده اند...همه دست به دست هم داده تا شرایط برای آقایان دزدها و سارقان و زورگیرها بیشتر شود.
مسافری که در صندلی جلو نشسته می گوید: بحث تامین امنیت شبانه در این ایام کرونایی از نان شب هم واجبتر است؛ چرا که با اجرای محدودیت تردد ماشین ها در خیابان و کاهش زمان فعالیت واحدهای صنفی عملاً از ساعت ۹ شب به بعد کوچه و خیابانها سوت و کور شده و تاریکی معابر و خاموشی چراغ های شهری هم مزید بر آن شده است؛ شاید این مسئله در وهله اول نگرانکننده نباشد اما وقتی تاریکی شب و کمی تردد را در کنار هم قرار دهیم تازه باید نگران شد چرا که قطع برق خیابانها و بزرگراهها و خاموشی عرصه را برای جلولان تخلف مجرمان و بزهکاران فراهم میکند.
مرد مسافر نفسی چاق می کند و می گوید: دیگر هیچ امنیتی برای پارک خودرو هم نداریم همه خانه ها که پارکینگ ندارند. توی کوچه هر جایی که پیدا شود ماشین را پارک می کنیم. همین پریشب ضبط ماشین همسایه را دزدیدند دیشب هم موتور صاحبخانه را از توی حیاط بردند.
ارتقای امنیت شبانه در ایام کرونایی در دستور کار ویژه پلیس
ممنوعیت تردد شبانه وسایل نقلیه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، تعطیلی زود هنگام واحدهای صنفی و خاموشی های چراغ کوچه،خیابان و بزرگراه ها و نقش آن در بروز جرایم ما را بر آن داشت تا با «سردار پرویز یعقوبی»معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به گفت و گو بنشینیم.
سردار یعقوبی در خصوص عملکرد پلیس در راستای ارتقای امنیت شبانه در ایام کرونایی اظهار داشت: بنابر مصوبات ستاد مبارزه با کرونا از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تردد خودروها ممنوع بوده و طرح ممنوعیت در شب اجرا میشود و با توجه به همین ممنوعیت تردد شهر خلوتتر شده است؛ در این راستا پلیس تهران اقدامات انتظامی بیشتری را برای ارتقای امنیت به مرحله اجرا گذاشت.
اجرای ۱۲۰ تور ایست و بازرسی در پایتخت
وی گفت: اجرای ۱۲۰ تور ایست و بازرسی در ۱۲۰ نقطه پایتخت با ۱۲۰ تیم متشکل از عوامل انتظامی و راهنمایی و رانندگی با پشتیبانی تیمهای یگان امداد و یگان ویژه که به طور مستمر و متناوب در ساعتهای مختلف در شبهای متفاوت فعالیت می کنند یکی از اقدامات پلیس تهران برای ایجاد امنیت و آرامش در این شبها است.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: همچنین در ۷۰ نقطه مأموران پلیس تهران به صورت ثابت در شعاع ۱۰۰۰ متری از میادین و نقاط مهم مستقر بوده تا ضریب امنیتی را بالا ببرند؛ این تیمها نیز متشکل از عوامل پلیس راهور و پلیس انتظامی هستند.
برخورد با دوردورکنندگان برنامه هفتگی پلیس
وی گفت: برای برخورد با دور دور کنندگان و کسانی که آرامش شهروندان را به مخاطره میاندازند نیز تیمهایی در مناطق شمال، شرق و شمال غرب تهران به صورت سه شب در هفته مستقر شده و با افرادی که بخواهند به خاطر خلوتی شب با دور دور امنیت روانی شهروندان را دچار مخاطره کنند برخورد میکند.
سردار یعقوبی خاطرنشان کرد: خوشبختانه باید گفت با توجه به اقدامات انجام شده ضریب امنیتی شهر ارتقا یافته و نگذاشتهایم که با توجه به خلوتی شهر و کمی ترددها معابر و خیابانها جلولانگاه متخلفان و بزهکاران شده و از این طریق از وقوع جرائم پیشگیری کرده و احساس امنیت بیشتری را برای شهروندان رقم زدهایم.
پلیس مخالف تاریکی است
معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در واکنش به تاریکی معابر اظهار داشت: پلیس همیشه مخالف تاریکی است و تا قبل از این هنگام مواجهه در خیابانها و کوچههایی که دچار خاموشی بودند با شهرداری تماس و تعامل داشت تا نکند معبری تاریک باشد به خصوص پارکها که در این زمینه حساسیت بیشتری وجود دارد.
وی با اشاره به این مطلب که در روشنایی، جرم کمتر صورت میگیرد با ذکر مثالی تاکید کرد: به طور کلی سرقت در شب بیشتر از روز است چرا که متخلفان از تاریکی موجود سواستفاده کرده و خانهها را سرقت میکنند؛ چون مسیر تردد خلوت و نور کم است و دیده نمیشوند؛ موضوع تصادفات هم از همین قرار است چرا که میزان دید در شب کمتر است و به همین خاطر تصادفات در شب بیشتر از روز به وقوع میپیوندد.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: این اصل برای پلیس است و پلیس همیشه مخالف تاریکی بوده و به خاطر همین است که طرحهای مختلفی را این ایام برای ارتقای ضریب امنیت عمومی شبانه با استقرار تیمهای ویژه به مرحله اجرا گذاشته است.